کاربر میهمان خوش آمدید  |  ورود به پنل کاربری  | 
        امروز : 18 مرداد 1401
 

    |  سال 1401 دبیرستان غیردولتی فرهنگ  |

برای تکامل خود زندگی کنید نه برای آنچه دیگران خواهند گفت.

مدرسه هوشمند

 

دبیرستـان فرهنـگ دارای امکانـات نـوین آموزشی و مدیریتی شامل کلاس هـوشمند، سایت اينترنتي مدرسـه(LMS)،سامانه اطلاع رسانی نمرات کلاسی ،اطلاع رسانی پیامکی؛کلاسهای آنلاین که این مدرسه را در جـــــایگاه مدرسه هوشمند قرار داده است.

کلاس هـــــــوشمند صمعی بصری، کتـــــــابخانه ، نمـــــازخانه، محیطی ســالم و علمی در جهت رشد علمی و فکری دانش آموز

 ویژگی های وب سایت

استفاده صحیح از دنیای مجازی جهت رشد علمی دانش آموز و اطلاع اولیاء از نمرات و اطلاعیه های مهم،ارائه کارنامه مـاهانه و نمایش ممتازین، نمونـه سـوالات ، پرسش و پاسخ(سوالات متداول)

آمار بازدید
خلاصه آمار بازدید


تعداد کاربر آنلاین :  4 نفر
تعداد بازدید :  460292 نفر
عنوان خبر : چطور میشه یک فرد موفق شوم
بازدید: 740
درج خبر: 1398/05/07
تعداد نظر: 0

چطور میشه یک فرد موفق شوم

اکثر ما می خواهیم کارهایمان را به بهترین شکل انجام دهیم. همه ما دوست داریم تا در بخش های مختلف زندگی مان مخصوصا شغل و تخصصی که داریم انسان موفقی باشیم و آینده درخشان تری داشته باشیم. آیا می‌دانید موفقیت شغلی چیست؟ و اگر بله، این را هم می‌دانید که چگونه می‌توانید در کار خود موفق باشید؟   برای موفق شدن در محیط کار باید مهارت‌هایمان را افزایش بدهیم، وقت‌شناس باشیم و در یک کلام حرفه‌ای رفتار کنیم. افرادی که در محل کار خود موفق هستند، ترفیع می‌گیرند و اضافه حقوق دارند، از آسمان نیامده‌اند، آنها هم بشری هستند مثل ما که تنها با دقت و پشتکار، پله‌های موفقیت را طی کرده‌اند.

اما آیا برای دستیابی به موفقیت باید بیشتر کار کنیم؟ باید مادرزادی باهوش‌تر می‌بودیم؟ آیا ریسک کردن باعث موفقیت می‌شود یا ریسک نکردن؟ این سوالی است که همیشه در ذهن همه ما وجود داشته و دارد. سوالی که دائما در حال کلنجار رفتن برای یافتن پاسخش هستیم. پس با ما همراه باشید تا با استفاده از این مطالب یاد بگیرید که چگونه در شغل خود موفق باشید. افراد موفق در محل کار موارد زیر را رعایت می‌کنند.

برای کارتان برنامه ریزی کنید

این کار کمی شبیه به کار هنرپیشه ای است که نقشی را انتخاب و متنش را حفظ می کند. برنامه ریزی کاری تان باید این باشد که می خواهید در آینده چه کسی باشید. بسیاری از مردم بازنده بودن را آگاهانه به عنوان هدف انتخاب نمی کنند اما آخر سر، کارشان به همین جا ختم می شود. اجازه ندهید این اتفاق برای شما بیفتد. وقتی ابتکار عمل را به دست بگیرید و برنامه ریزی کنید این اتفاق برنامه ریزی، یک جور برگه ماموریت شخصی است و با تعیین هدف، تبدیل شدن به همان کسی که برنامه تان از شما می خواهد، فرق دارد. حالا می خواهید چه کسی باشید؟ شخصی موفق یا شکست خورده؟ کسی که تسلیم می شود یا کسی که بعد از زمین خوردن بلند می شود، گرد و خاک را از لباسش می تکاند و همه چیز را از نو شروع می کند؟برنامه کاری تان باید علاوه بر توانایی هایتان شامل نوع کارهایی باشد که می خواهید انجام دهید. مثلا بنویسید: « من موفق خواهم شد و انسان بسیار خوبی باقی خواهم ماند.»

تعداد کمی از مردم آگاهانه برنامه ریزی می کنند. ممکن است این کار، ساده به نظر برسد اما برای رسیدن به جایگاه دلخواه تان ابزاری ضروریست.

با نقش تان آشنا شوید

 

نقش شما چیست؟ می دانم به اداره می روید تا کار کنید، به وظیفه تان عمل کنید، امور معینی را اجرا و از شیوه های مرسوم پیروی کنید، اما نقش شما چیست؟ این هم شبیه برنامه ریزی است. برنامه ریزی مشخص می کند شما چه جور کارمندی خواهید شد.    نقش تان مشخص می کند شما چگونه به پیشبرد کارها کمک خواهید کرد. آیا شخصی صاحب اندیشه خواهید بود؟ یا نقش واسطه ها را بازی می کنید؟ خوش بیانید؟ سیاستمدارید ؟ استاد کار هستید یا مشوق؟ در واقع نقش شما چگونگی سازگاری و تطابق تان با گروه است.

دکتر مردیت بلین برای بهبود توانایی های افراد بیش از بیست سال را صرف تحقیق در مورد ویژگی های کارگروهی کرده است. او نه نقش گروهی خاص را تعیین کرد که از قرار زیر است:

  • هسته گروه یا متفکران اصلی؛ آن ها ایده های نو ارائه می دهند و برای مشکلات راه حل پیدا می کنند؛ طرز تفکر این افراد با دیگران کاملا متفاوت است. آن ها خلاقند.
  • محققان منابع که افرادی خلاق هستند؛ آن ها دوست دارند وقت زیادی صرف ایده ها کنند؛ چنین افرادی برون گرا و سرشناسند.
  • هماهنگ کنندگان که افرادی منظم و مسلط هستند؛ آن ها می توانند روی اهداف تمرکز و گروه را یکپارچه کنند.
  • کسانی که به گروه شکل می دهند. این افراد بسیار موفقیت محورند؛ آن ها دوست دارند مبارزه کنند و به نتیجه برسند.
  • ناظران و ارزیاب ها؛ این افراد کارها را تحلیل می کنند، تعادل ایجاد می کنند و می سنجند. آن ها آرام و بی طرف هستند و به هدف فکر می کنند.
  • اعضای گروه؛ این افراد پشتیبان و همراه اند، می توانند سیاستمداران خوبی باشند زیرا فقط بهترین ها را برای گروه شان
  • می خواهند.
  • مجریان؛ این افراد مهارت سازماندهی خوبی دارند آن ها از عقل سلیم شان استفاده می کنند و دوست دارند کارها را به انجام برسانند.
  • مکمل ها؛ این افراد جزئیات را بررسی می کنند؛ آن ها همه چیز را مرتب می کنند و نسبت به ریزه کاری ها حساسند.
  • متخصصین؛ این افراد مشتاق کسب مهارت های تخصصی هستند؛ آن ها بسیار حرفه ای و پر انرژی و از خود گذشته هستند.

شما جزء کدام از این افرادید؟ چه نقشی را در گروه تان ایفا می کنید؟ آیا از نقش تان راضی هستید؟ آیا می توانید نقش تان را تغییر دهید؟

نقاط ضعف و قوت تان را بشناسید

برای شناخت نقاط ضعف و قوت تان اول باید نقش تان ، یعنی روش کاریتان را بشناسید. به عنوان مثال خلاقیت را نقطه قوت خود بدانید. یعنی ایده های خوب زیادی در ذهن داشته باشید به جزئیات توجهی نکنید و به جای کار کردن روی پروژه ها و ادامه دادن شان پروژه های جدیدی ارائه بدهید. مسلما همه این موارد نقاط قوت هستند. اما اگر نقش مکمل یا مجری را به عهده داشته باشید چنین نیست و همین موارد نقاط ضعف خواهند بود. به جای این خصوصیات، پشتکار، تلاش، استقامت، توانایی پیش بینی، تطابق، ثبات قدم و نظم نقاط قوت را تشکیل خواهند داد. آیا این ها نقاط ضعف هستند؟ شما باید قبل از قضاوت ذهنی درباره نقاط ضعف و قوت تان ابتدا نقش تان را بشناسید.

با اصول اخلاقی حرفه تان آشنا شوید

چه نقشی در جامعه ایفا می کنید؟ آیا نقش تان مثبت، مفید و سالم است؟ یا مضر و منفی؟ شما چه سهمی در حرفه تان دارید؟ آیا تا به حال اصول اخلاقی حرفه تان توجه کرده اید؟

منظور از اصول اخلاقی چیست؟ اخلاق همان وجدان شغلی تان است، باید ها و نباید ها، خوب ها و بدها. آیا حرفه تان خوب است یا بد؟مفید است یا مضر؟ آیا چیز مثبتی به جامعه می دهد یا اینکه چیز مثبتی از جامعه کم می کند.؟

اول از همه این کارها باید با اصول اخلاقی حرفه تان آشنا شوید و بدانید نقش تان چیست. حالا دست به کار شوید و تحقیقات را شروع کنید.

شاد و مثبت اندیش باشید